Виждането за възпитание в Стратегията за възпитателната работа в училище е остаряло

22.05.2019

Поставените цели в проекта за стратегията за възпитателната работа в образователните институции – формиране на отношение, личностни качества, ценности, нагласи, мотиви,  звучат добре, но моето мнение продължава да бъде, че този документ не може да допринесе за постигането им. Това каза пред БНР Боян Захариев от Институт „Отворено общество“

 „Макар че съм съгласен, че документът много се промени, но във фундамента, в самата си идея за възпитание и как става това нещо, той не се е променил“, каза Захариев в интервю за предаването „Преди всички“ на програма „Хоризонт“. Той е бил част от работна група по стратегията, чийто срок за обществено обсъждане изтича днес.

„Две неща мога да спомена като основни – да даваш на децата готови модели на обяснение за сложни неща като ценностите, това означава реално да ги откъснеш от ученето. Единственият начин, по който ученето се случва е, когато децата се сблъскват с неща, които не се вписват в досегашния модел на мислене – налага се да търсят нови обяснения, налага се да се променят. Всъщност, това е фундаментално нещо за самото учене, а в тази стратегия има едно остаряло виждане за възпитанието, като предаване на децата, както навремето са повтаряли неща от катехизиса, за да ги научат наизуст, на някакви готови схеми“, мотивира се той.

Захариев коментира и частта от стратегията, отнасяща се до „възпитателни взаимодействия, свързани с реализацията на патриотичното възпитание“, като акцентира върху употребата на понятието „борба с националния нихилизъм“.

„Това е понятие, което, ако прелистите не само в българската преса и чуждестранната, ще видите, че то масово се среща в радикалния националистически печат и от ляво, и от дясно. Ако погледнете назад в историята и в Европа – в Германия, в Полша и на други места по света, ще видите, че борбата с националния нихилизъм е ползвана като повод за репресии срещу всякакви групи и в фашистки режими, и в комунистически“, каза Захариев.

„Аз изключително много се притеснявам, когато видя в една стратегия за възпитанието в училище такива понятия. Не, че съм против тяхното обсъждане, но в тази стратегия те са превърнати в инструмент…“.

Цялото интервю на Боян Захариев за БНР.