Мнозинството български граждани одобряват провеждането на различни по обхват политики за интеграция на ромите и са съгласни, че е добре да има повече роми, които да стават студенти (77%), учители (62%), журналисти (62%), медици (59%) и полицаи (53%). С почти пълна подкрепа сред обществото (близо 80%) се ползва идеята държавата да предприеме мерки, които да насърчават повече ученици от ромски произход да се явяват на матури, което би отворило вратата за продължаване на обучението им във висше училище. Тези данни от изследване на Институт „Отворено общество – София“ бяха представени по време на Националната конференция „Успешни практики и модели за преодоляване на дискриминацията в образованието“, организирана от Център „Амалипе“ и проведена на 8 април – Международния ден на ромите.
В конференцията се включиха вицепремиерът и председател на Националния съвет за сътрудничество по етническите и интеграционните въпроси Атанас Зафиров, посланици от Групата на посланиците по ромските въпроси, представители на Европейската комисия, УНИЦЕФ, национални институции, ангажирани с борбата срещу дискриминацията, Министерството на образованието и др.
По време на форума вицепремиерът Зафиров изтъкна нуждата от създаването на подкрепяща обществена среда за интеграционните политики, за да се гарантира техния дългосрочен и последователен характер. Директорът на Институт „Отворено общество – София“ Георги Стойчев каза от своя страна, че ромите остават основна мишена на враждебната реч в страната и подчерта, че форумът се провежда в момент, когато политиките за приобщаване и равенство са подложени на безпрецедентно за последните три десетилетия изпитание и всяко институционално потвърждение на национално и европейско ниво за ангажираност към тези политики е от значение.
Централна тема на форума беше образованието като инструмент за преодоляване на дискриминацията и неравенствата. Участниците представиха данни за намаляване на дела на отпадащите ученици от българското училищно образование, но в същото време беше напомнено, че дълбоките неравенства по отношение на участието във висшето образование остават. По данни от последното преброяване делът на хората с висше образование сред ромите остава близо 30 пъти по-нисък от средното за страната. Една от причините за това, че е все още голям дял от учениците, преминали през система на училищното образование, завършват без да се дипломират и това блокира пътя им към университетите.
Според обобщени данни от изследване на Институт „Отворено общество – София“ за последните 5 години 1 от всеки 5 ученици, записани в 12 клас, не се дипломира. Това са близо 10 000 души на година. „Липсата на диплома има измерими негативни последици за тези хора. За тях вратата на университетите остава затворена. Заетостта сред тях остава близо два пъти по-ниска от тази сред връстниците им, безработицата е два пъти по-голяма, а доходите два пъти по-малки“, каза Георги Стойчев по време на първия панел „Равенство, приобщаване и участие на ромите: постоянно предизвикателство“.
Сред основните цели на конференцията бяха:
- Дискусия за състоянието на приобщаващите политики и приноса на европейските фондове;
- Представяне на добри практики срещу сегрегацията в класната стая;
- Създаване на национален механизъм за сътрудничество между институции и граждански организации;
- Формиране на политически ангажимент за устойчиви действия на местно и национално ниво.
Конференцията беше заключителното събитие по проекта „Права на човека: Образоваме, вдъхновяваме, променяме“, реализиран Център „Амалипе“ с подкрепата на Институт „Отворено общество – София“ и съфинансиран от Европейския Съюз в рамките на програма „Права и ценности“.