Ню Йорк Таймс цитира Индекса за медийна грамотност на OSI-София в своя статия за подхода на Финландия към медийната грамотност, като пише, че „Финландия е класирана на първо място от 41 европейски страни по устойчивост срещу дезинформация за пети пореден път в проучване, публикувано през октомври от Институт Отворено общество – София, България. Длъжностни лица казват, че успехът на Финландия не е резултат само от нейната силна образователна система, която е една от най-добрите в света, но и поради съгласуваните усилия да се обучават учениците на фалшивите новини. Медийната грамотност е част от националната основна учебна програма, започваща в предучилищна възраст.
„Без значение какво преподава учителят, независимо дали е физическо възпитание, математика или език, трябва да си помислите: „Добре, как да включа тези елементи в работата си с деца и младежи?“, каза Лео Пекала, директор на Финландският национален аудиовизуален институт, който ръководи медийното образование.
След Финландия, европейските страни, класирани най-високо по устойчивост на дезинформация в проучването на Институт Отворено общество – София, са Норвегия, Дания, Естония, Ирландия и Швеция. Страните, които са най-уязвими от дезинформация, са Грузия, Северна Македония, Косово, Босна и Херцеговина и Албания. Резултатите от проучването са изчислени въз основа на оценки за свободата на печата, нивото на доверие в обществото и резултати по четене, природни науки и математика.“
Индексът за медийна грамотност, публикуван от 2017 г. насам, оценява потенциала за устойчивост срещу фалшиви новини в 41 европейски страни, като използва показатели за медийна свобода, образование и доверие в хората. Пълният текст на доклада на Индекса на медийната грамотност 2022 „Как започна всичко, как продължава“ можете да намерите тук https://osis.bg/?p=4242
Статията на Ню Йорк Таймс „Как Финландия учи едно поколение да открива дезинформация“, публикувана на 10 януари 2023 г., можете да намерите тук: https://www.nytimes.com/2023/01/10/world/europe/finland-misinformation-classes.html