Приетият на 7 август законопроект на ПП “Възраждане”, който въвежда забрана за несъществуваща „пропаганда на нетрадиционна сексуална ориентация“ и предложените ден по-късно от депутати от бившата парламентарна група на „Величие“ санкции срещу нарушилите забраната ще влошат още повече качеството на българското образование, ще демотивират учителите и ще имат дългосрочни негативни последици както за личностното и професионално развитие на младите хора, така и за икономиката и обществото на страната. И двата законопроекта не решават нито един реален проблем на българската образователна система, а напротив – основават се на измислени внушения и манипулация на общественото мнение.
Това се казва в становище на над 20 граждански организации, представляващи над 150 организации в цялата страна, което е подписано и от Институт „Отворено общество – София“. Становището беше внесено в Комисията по образование и наука в Народното събрание с призив към народните представители да отхвърлят недостатъчно обмислените и непреминали през задълбочено публично обсъждане с активно участие на учители, ученици и родители поправки в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО).
Предложенията на депутатите от бившето „Величие“ предвиждат нарушаването на приетата миналата седмица забрана за „извършване на пропаганда, популяризиране или подстрекаване по какъвто и да е начин, пряко или косвено, на идеи и възгледи, свързани с нетрадиционна сексуална ориентация и/или определяне на полова идентичност, различна от биологичната“ да бъде приравнено на издаването на фалшиви дипломи и да се наказва с глоби. В допълнение депутатите предлагат при повторно нарушение да бъде отнемано и правото за упражняване на професия.
И двата законопроекта – гласуваният в НС на „Възраждане“ и новият на „Величие“ – са проблемни поради редица причини:
– противоречат на няколко нормативни акта: на Конституцията, на принципите и целите на ЗПУО, на Закона за защита срещу дискриминация, на Европейската конвенция за правата на човека и основните свободи и на антидискриминационното право на ЕС;
– не бяха подложени на обществено обсъждане, като поправките на „Възраждане“ минаха на две четения в парламента в един и същи ден без аргументи какво наложи тази спешност;
– ще влошат допълнително качеството на българското образование, като създадат среда на недоверие в училищата, лишат ученици от важна за тях информация, вкл. научна, и поставят в риск безопасността на ученици и учители.
Съществуването на риск от парични санкции, както и от лишаване от право за упражняване на професия в срок от две години, поставя работещите в училищата под напрежение и неминуемо ограничава свободата им на изразяване. Предложените санкции отварят широко и врата за възможни репресии срещу директори и учители, доносничество и среда на недоверие в учебните заведения. Отнемането на правоспособността на учителите за определен период е изключително крайна мярка и много опасна промяна, която може да доведе до употреба с цел отстраняване на „неудобни“ хора от системата.
Промените са в ущърб и на учениците, които ще бъдат лишени от информация и знания, свързани с тяхното благоденствие, а и от гаранция за безопасност в училище, в случай че изглеждат “различно” на някого. Учителите ще бъдат ненужно разфокусирани да внимават за несъществуваща “пропаганда”, вместо да приоритизират времето за учене на учениците. Всичко това носи риск от влошена училищна атмосфера, а за учители и ученици училището е изправено пред сериозна опасност да загуби образа си на защитена и безопасна обществена среда на свободомислие и развитие на хуманистични и демократични ценности, които стоят в основата на качествено образование и възпитание за всички деца в страната.
Цялото становище може да прочетете тук.